חלק תת-קרקעי של הצמח  שאוגר את חומרי המזון; החלק הנאכל בגזר, בצנון ובצנונית נקרא בשם אשרוש. זהו איבר שחלקו העליון הוא צוואר השורש (היפוקוטיל) מעובה, וחלקו התחתון - מוצאו משורש מעובה, הניכר בשורשים הצדדים הדקיקים היוצאים ממנו. בהמשכו זהו שורש שפודי דק וארוך. בתחילת צמיחתו האשרוש לבנבן בהיר, והצבע האופייני מתפתח מאוחר יותר עם היווצרות הצבענים, (פיגמנטים).

חללים (חורים) בציפה הלבנה שגורמים לחוסר אחידות במרקם הציפה הלבן של הצנוניות ופוגעים באיכות הפרי.

חקלאות לייצוא היא ענף המבטיח שוק רחב היות ומדובר על שיווק המוצר לארצות שונות בעלי מספר תושבים רב ביותר, והכנסה, במטבע זר, המעשירה את קופת המדינה ומוסיפה להון של מדינת ישראל.

חומר בוחן המשנה את צבעו בעקבות תגובה כימית עם חומר אחר.
IKI הוא חומר בוחן לעמילן, המשנה את צבעו מצהוב-חום, לכחול כהה כתגובה לעמילן. ככל שכמות העמילן גבוהה יותר הצבע כהה יותר ולהפך ככל שכמות העמילן קטנה יותר, הצבע הכחול בהיר יותר.

האוניברסטיה העברית
שלום אורח התחבר  
   
השפעת הטמפרטורה על הפוטוסנתזה
השפעת ריכוז הפחמן הדו חמצני ועוצמת האור על תהליך הפוטוסינתזה
פוטוסינתזה ונשימה
דיות ןהתאדות
מקור מבלע
הפקת מים בשטח שיש בו צמחים

באחד השיעורים בקורס הישרדות בשטח לטייסים לומדים כיצד להפיק מים לשתייה בסביבה שבה אין מים לשתייה. התרגול מתייחס לשני מצבים אפשריים: הפקת מים בשטח שיש בו צמחים והפקת מים בשטח צחיח (אין בו צמחים).

 

כיצד ניתן לשרוד ללא מים באזור בו יש צמחייה?

בקורס הישרדות בשטח לאנשי צבא מלמדים המדריכים את חניכיהם, שבמקרה שנמצאים בשטח ללא מים לשתייה, ניתן להשיג מים על ידי מצמח לא רעיל, בעל פריסת שורשים רחבה. את ענפי הצמח עוטפים בשקית ניילון, כמה שיותר גדולה, ואת הקצוות קושרים לבסיס הענף. תוך 4 שעות אמורים להשיג כוס מים אחת.

 

כפי שניתן לראות בסכמה

איור להמחשת השגת מים מצמחייה
link הסבר על שיטת הפקת מים מצמחים
באחד האימונים של טייסי חיל האויר תרגלו החיילים הפקת מים מצמחים. הם יצאו, ביום חם ויבש, לאזור רמת הנגב. החיילים היו ללא מים, אבל בתיקיהם היו שקיות ניילון. שקיות הניילון היו שחורות. כאשר ביצעו פרחי הטיס את התרגולת, הם לא קיבלו בשקיות ולו טיפת מים אחת. (אל דאגה... זאת הייתה תרגולת: מכשיר קשר פתר את בעיית הצמא.)
מדוע, למרות שפרחי הטייס נהגו במדויק לפי ההוראות הם לא הצליחו להפיק מהצמחים מים?

כדי לענות על שאלה זאת אנחנו צריכים ללמוד מהו מקור המים ואיך הם מגיעים מהצמח לשקית.

מקור המים הוא בתהליך הדיות.
הציטופלסמה בתאי הצמח מורכבת ממים (כ-90%) ומחומר יבש (כ-10%). כל מקור מים מאבד מים לסביבה, בהתאם לחוקים פיסיקאליים. בצמח, איבוד המים מבוקר על ידי מנגנונים שונים. העלים בצמח, ברוב המקרים, מכוסים חומר שומני (קוטיקולה) שלא מאפשר יציאה של מים. מים יוצאים מתאי הצמח רק דרך נקבים מיוחדים בקוטיקולה, ואלה נקראים פיוניות.
הפיוניות תופסות רק 1% משטח העלה אך דרכם מתאדים 90% מהמים.
פיונית

מתוך: http://www.edugal.org.il/hokrim/concept/pics/mu081.jpg

 

מידע נוסף על פיוניות

 
link פיוניות מתוך אתר לב ליבה באתר מט"ח
link פיונית
link החללית
 
תהליך של יציאת מים מתאי הצמח נקרא דיות – טרנספירציה

בתהליך הדיות יוצאים מהצמח כ-% 90 מסך כל כמות המים שנכנסים לצמח דרך צינורות ההובלה. 10% הנותרים משמשים לתהליכים ביוכימיים המתרחשים בתאי הצמח.

המים, הם אחד המגיבים בתהליך הפוטוסינתזה ליצירת מולקולות גלוקוז. המים גם משמשים כדי לשמור על לחות בסביבת התא כדי לאפשר ספיגה של CO2     בתהליך הפוטוסינתזה.
אך לכל דבר יש מחיר וגם במקרה זה, הצמח המסוגל ליצור לעצמו מזון משלם על כך מחיר - רוב המים שבצמח אובדים כאשר הם מתאדים דרך הפיוניות הפתוחות שדרכן נקלט ה CO2 שגם הוא אחד המגיבים בתהליך הפוטוסינתזה.

 
 

הצמח נמצא בקונפליקט מתמיד: שמירת מים או "הכנת מזון".

 

link ענו על השאלות הבאות בעזרת האתרים הבאים

 
?

1. לשם מה זקוק הצמח למים? ציינו 3 סיבות עיקריות.

 

 

?

2. מהי חשיבות תהליך הדיות בצמח?

 
 
?

3. "הקונפליקט של הצמח" הוא שמירת מים או "הכנת מזון". מדוע זה קונפליקט? הסבירו.

 
 
?

4. כיצד מובלים (מוסעים) המים בצמח? מהם את הכוחות שמאפשרים זאת.

 
 
?

5. בטבע יש מחזור מים. הסבירו את השלבים השונים במחזור תוך התייחסות למיקום הדיות. היעזרו באנימציות.

 
 
 

לסיכום

 
?

6. בתחקיר שנערך בצבא לאחר התרגיל, הגיעו למסקנה שפרחי הטיס לא הצליחו להפיק מים מהצמחים מכיוון שהשתמשו בשקיות שחורות. מה הבסיס הביולוגי למסקנת התחקיר?

 
 
i

אבוד מים מהקרקע לעומת איבוד המים מהצמח

i

השפעת תנאי סביבה על קצב הדיות

    
 
© כל הזכויות שמורות לאוניברסיטה העברית בירושלים
עודכן בתאריך:1.2.2008
יישומי המחשב להוראת המדעים בחקלאות